23 Eylül 2014 Salı

İNTERNETTEN ALIŞVERİŞE DAİR

Online alışverişteki artışa etken olan hususlardan biri kuşkusuz internette fiyatların daha uygun oluşudur. Standart mallarda ve özellikle elektronikte fiyat, taksit imkanı ve teslimat şartları dışında satın alma kararımızı etkileyecek bir faktör bulunmadığından, bu tür malları internetten almak bize cazip geliyor. Artık bir malı internetten almayacak olsak dahi internetteki fiyatını öğrenmek için önce fiyat karşılaştırma sitelerine bakıyoruz. Bununla ilgili güzel barkod uygulamaları da var. İnternette daha ucuza bulduğumuz bir malı mağazadan mı internetten mi almalıyım diye düşünürken “üç gün beklemek istiyor muyum, kargosuyla da şu fiyata gelir” şeklinde ayak üstü basit bir hesap yaparak karar veriyoruz. Hele bir de istediğimiz uzakta birine hediye almaksa, online alışverişten kolayı yok gerçekten. Bu noktada pazarlık yapmayı sevenler için de bir çözüm güzel olurdu. Geçenlerde bir alışveriş sitesi reklamında böyle bir şey görmüştüm.

 

Standart olmayan, örneğin giyim alışverişlerinde de alıcılar kendilerine bir yöntem buldular. İnsanlar gidip mağazadan model, renk ve bedeni beğeniyor sonra internetten o elbise veya ayakkabıyı sipariş ediyorlar. Bu durumda ilginç bir şey ortaya çıkıyor, AVM’deki mağaza birden internetteki mağazanın deneme kabini oluveriyor. Bu AVM Mağazaları için istenmeyen bir durum tabi ki. “Bu tam üstüme oldu, rengini de beğendim. Tamam bunu almıyorum, iyi günler.” diyen bir müşteri kitlesine hizmet veriyorlar. Malı satamamakla kalmayıp bir de kendisine faydası olmayan bir müşteri için sabit gider ödemek durumunda kalıyorlar. Bütün mağazalar ana şirketinse çok sorun olmuyor ama franchise türü bir işletme açısından bu ciddi bir sorun. Mağazalar yakında bu konuyla ilgili olarak bayrak açarlar diye tahmin ediyorum. Burada bir iş modeli olarak bir internet mağazasının AVM’lere yüzyüze satış yapmayan, kıyafet denemesi yapabileceğiniz, beden ölçebileceğiniz, kıyafeti üzerinizde görebileceğiniz ve isterseniz internet üzerinden sipariş verebileceğiniz sanal giyinme odaları veya ‘booth’ tabir edilebilecek alanlar oluşturması aklıma geliyor. Üç boyutlu vücut tarama ile  kıyafeti her yönden üzerinizde görebileceğiniz sanal uygulamalara ait iyi örnekleri internette görebilirsiniz. Dükkan yerine sinema fuayesinin bir köşesinde açık bir deneme odası ilgimi çekerdi diye düşünüyorum.

 

Online alışverişi etkileyen diğer bir etmen de ödeme şeklidir. İşin doğası gereği malı görmeden parayı vermek ticarette alıcı açısından en riskli satın alma yöntemidir. Bu risk en bariz olarak dış ticarette kendini gösterir. Malın hiç gelmemesi, beklediğiniz zamanda gelmemesi veya gelen malın beklediğiniz kalitede olmaması elbette büyük bir risktir. Burada en önemli faktör satıcının güvenilirliğidir. Bunun için genelde şikayet sitelerini dolaşıp hakkında münferit olaylar dışında ciddi ve sistematik vakalar bildirilmeyen ve müşteri hizmetlerine ağırlık veren sitelere veya en azından yıllardır kendini kanıtlamış büyük şirketlere yöneliyoruz.

 

Öte yandan diğer bir risk, kartlı ödemelerde yaşanabilecek güvenlik riskidir. Bu riski bertaraf edecek ve belki de daha önemlisi müşteri tarafındaki risk algısını olumlu yönde değiştirecek kullanışlı çözümler geliştirilmeye ve yaygınlaşmaya devam ediyor. Önceleri limitini istediğiniz şekilde kontrol edebildiğiniz sanal kartların sunulması, yüksek limitli kartlarla internetten mal almanın getirdiği riski ortadan kaldırmış ve risk duygusu gelişmiş müşterilerin bu mecraya kaymasına yardımcı olmuştu. ‘3D Secure’ ise çok pratik olmaması dolayısıyla başlarda kullanıcıyı rahatsız etmiş olsa da nihayetinde kabul görmüştür. Gerçi kart sahibi bütün kart bilgilerini verdikten sonra son aşamada bankanın ‘3D Secure’ bağlantısına yönlendirilmek, kart bilgilerinin kötü niyetli kişilerin eline geçmesini hiçbir şekilde engellemese de, en azından şifre girişiyle kimlik doğrulanmadan mal bedelinin karttan çekilmesi önlenmiş oluyor.

 

Elektronik cüzdanlar ise sorunun köklü çözümüne hem güvenlik hem de hız açısından pozitif katkı sağlıyor. Bu konuda BKMExpress'in uluslararası takdir gören uygulamalarını gururla izliyoruz. Dünyada bu kadar yankı bulan ve parmakla gösterilen bir uygulamanın yurtiçinde bu kadar yavaş büyümesine de açıkçası anlam veremiyorum. İnsanda kullanırken “Bir dakika! Bu kadar da basit olamaz.” dedirten bir uygulamadan bahsediyorum. Bankalararası Kart Merkezi’nin aslında bana kalırsa hiç de üzerine vazife olmayan bir işi risk alarak gerçekleştirmesi ve bunda başarı sağlaması, Ülkemiz açısından örnek gösterilmesi gereken bir başarı öyküsüdür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder